Sierpień 2017
P W Ś C P S N
« Lip    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  
Najnowsze Komentarze
  • anor on Zatrucie glikozydami naparstnicyMasakra :) Ja miałam takie zatrucie i bardzo, ale to bardzo cierpiałam. Czułam się fatalnie w czasie tego zatrucia. Jednak obecnie wszystko ze mną w porządku :)
  • Daria on Choroby samoistne i objawoweJa niestety nie mogę mieć dzieci :( Jest mi z tego powodu bardzo smutno. Mam nadzieję, że załapię się na jakiś rewolucyjny przełom w medycynie. Kobieta bez dzieci moim zdaniem

Kliniczne aspekty normy seksualnej – dalszy opis

Do normy optymalnej zaliczyć należy te praktyki i zachowania seksualne, które – z uwagi na swe właściwości – są najbardziej pożądane z punktu widzenia indywidualnego i społecznego. Z tego też powodu są one godne propagowania jako modele wychowawcze.

Do normy akceptowanej zalicza się praktyki i zachowania seksualne, które wprawdzie nie stanowią optimum, lecz które nie ograniczają rozwoju osobniczego człowieka oraz nie utrudniają mu nawiązywania głębokich więzi międzyludzkich – a więc są to wzory praktyk i zachowań nie budzące zastrzeżeń klinicznych.

Do normy tolerowanej zaliczyć należy te praktyki i zachowania seksualne, których ocena jest różna z punktu widzenia normy lub patologii oraz uzależniona od kontekstu sytuacyjnego i charakteru układu partnerskiego. Są to wzory zachowania, które ograniczają człowiekowi możliwość harmonijnego doboru seksualnego, zarówno w sensie zmniejszenia liczby potencjalnych partnerów, jak i możliwości nawiązania z nimi głębokiej więzi międzyludzkiej. Ograniczenia te nie mają jednak charakteru bezwzględnie patologicznegp, bowiem odpowiedni (chociaż znacznie trudniejszy niż w przypadkach normy optymalnej lub akceptowanej) dobór seksualny może przyczynić się do harmonijnego przebiegu życia seksualnego w układzie partnerskim.

Wszystkie trzy powyższe kategorie norm zaliczane są do normy seksualnej w sensie klinicznym, tj. obejmują praktyki i zachowania nie wymagające interwencji terapeutycznej. Inaczej wygląda ten problem np. z pedagogicznego punktu widzenia, gdy za normę uważa się tylko jej aspekt optymalny, ewentualnie akceptowany, natomiast praktyki i zachowania seksualne wchodzące w zakres normy tolerowanej mogą być kwalifikowane jako niepożądane i wykraczające poza granice normy.

Leave a Reply