Strony
Czerwiec 2017
P W Ś C P S N
« Sty    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
Najnowsze Komentarze
  • anor on Zatrucie glikozydami naparstnicyMasakra :) Ja miałam takie zatrucie i bardzo, ale to bardzo cierpiałam. Czułam się fatalnie w czasie tego zatrucia. Jednak obecnie wszystko ze mną w porządku :)
  • Daria on Choroby samoistne i objawoweJa niestety nie mogę mieć dzieci :( Jest mi z tego powodu bardzo smutno. Mam nadzieję, że załapię się na jakiś rewolucyjny przełom w medycynie. Kobieta bez dzieci moim zdaniem

RYS HISTORYCZNY – KONTYNUACJA

Starożytni filozofowie rozpatrywali problematykę seksualną głównie od strony etycznej, jednak niektórzy z nich zajmowali się również jej podłożem fizjologicznym. Platon (V/IV w. p.n.e.) nie odróżniał miłości erotycznej od cielesnej. Nauka jego uwzględnia dokładną definicję seksualności, zarówno od strony fizycznej, jak i psychicznej, i to w wymiarze, w którym chodzi nie tylko o genitalną seksualność lub płodzenie dzieci. Uważał, że miłość fizyczna, miłość erotyczna i zamiłowanie w pięknie cielesnym jest krokiem niezbędnym do osiągnięcia wyższego stopnia miłości duchowej i duchowego zespolenia. Ograniczenie miłości platonicznej tylko do duchowej, bez fizycznych elementów seksualnych, jest interpretacją pochodzącą ze średniowiecza.

Arystoteles (IV w. p.n.e.) zalecał postępowanie zgodne z nakazami rozumu, panowanie nad namiętnościami oraz unikanie skrajności. Czynił też wysiłki w celu wyjaśnienia zjawisk związanych z płodnością oraz zaburzeniami seksualnymi.

Pierwszym teoretykiem zmysłowego hedonizmu był Arystyp z Cyreny, uczeń Sokratesa (V/IV w. p.n.e.). Zgodnie z jego doktryną etyczną, rozkosz (przyjemność) jest jedynym dobrem, celem życia i głównym motywem postępowania ludzi. Jedynym dobrem i szczęściem jest przyjemność zmysłowa, powstająca w wyniku zaspokojenia pożądania – nawet przelotnego i niestałego. Jednakże w osiąganiu tej przyjemności nie uwzględniał drugiego człowieka i jego interesów.

Leave a Reply